Livro BGS

55 2009 disapproval was very discouraging, but Marcelo took a deep breath and decided to insist on it. Fortunately, that was when things started going the right way. INVESTMENT IN QUALITY The main change at the 2 nd Rio Game Show was to provide a more suitable place to host the event. Preserving due proportions, something that would be more similar to fairs as E3. Thus began the great leap in search for excellence. In addition to the high rate of disapproval to the 1 st RGS, Marcelo Tavares had another difficulty to deal with: the bills started knocking on his door. The way out was to move on, struggling to fix the problems - the main one being location. Keeping that in mind, Marcelo approached the director of the recently opened SulAmérica Convention Center, in Rio de Janeiro. The investment for lease would be heavy, about ten times higher than that of the first edition. And things would get even more challenging when, with little more than one month to the event, the director of the venue also offered part of its main hall. This would allow for an even bigger event, but the initial investment numbers – which were already high – would double. Believing that there was demand for something like that, Marcelo decided it was time to take a chance. And, with these changes, his fair was already fulfilling one of its goals: it ceased to be a regional event to become not only the biggest gaming event in Rio de Janeiro: it was now the largest in Brazil. The2 nd RioGameShowtookplaceonNovember 28 th and 29 th , 2009, without the constraints of the previous fair and even with air conditioning. The more than 8,000 visitors could check a huge area with arcade machines of different games. Among the attractions were the Brazilian phase of the Winning Eleven Championship played during the RGS and game releases. The event also had the illustrious virtual presence of Ralph Baer: creator of Magnavox Odyssey in 1969, considered the first domestic video game. The 87-year-old German spoke to gostaram da feira. Tamanha desaprovação chegou a desmotivar bastante, mas Marcelo respirou fundo e decidiu insistir. Felizmente, foi aí que as coisas tomaram o caminho certo. INVESTIMENTO NA QUALIDADE A grande mudança na 2 a Rio Game Show foi providenciar um lugar mais preparado para o evento. Guardadas as proporções, algo mais nos moldes de feiras como a E3. Começou aí o salto em busca da excelência. Além da alta taxa de desaprovação da 1 a RGS, Marcelo Tavares tinha outra dificuldade para lidar: as contas começavam a bater na sua porta. O jeito era seguir em frente, lutando para corrigir os problemas – o principal deles era o local. Com isso em mente, Marcelo procurou o diretor do então recém-lançado Centro de Convenções SulAmérica, no Rio de Janeiro. O investimento para locação seria pesado, cerca de dez vezes maior que o da primeira edição. E as coisas ficaram mais desafiadoras quando, faltando um mês para a feira, o diretor do SulAmérica ofereceu também parte do salão principal da casa. Isso permitiria um evento ainda maior, só que os valores iniciais de investimento – que já eram altos – dobrariam. Acreditando que existia demanda para algo assim, Marcelo decidiu que era hora de arriscar. E, com essas alterações, sua feira batia uma de suas metas: deixava de ser um evento regional para se tornar não só o maior evento de games do Rio de Janeiro: era agora o maior do Brasil. A 2 a Rio Game Show ocorreu em 28 e 29 de novembro de 2009, sem o aperto da feira anterior e até com ar-condicionado. Os mais de 8 mil visitantes conferiram uma imensa área com máquinas de arcade com diferentes games. Entre as atrações, estavam a etapa do Campeonato Brasileiro de Winning Eleven disputada durante a RGS e lançamentos de games. O evento teve a ilustre presença virtual de Ralph Baer: o criador do Magnavox Odyssey em 1969, o primeiro videogame doméstico da história. O alemão de 87 anos conversou, por

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